Uwaga. Stosujemy pliki cookies. Więcej informacji.

Grossglockner Hochalpenstrasse
Austria, Wysokie Taury (➤ mapka)

Słynna widokowa alpejska trasa samochodowa (droga nr 107) w Wysokich Taurach, w Austrii, długa na 48 km, prowadząca z Fusch an der Glocknerstrasse do Heiligenblut, z odgałęzieniem do Franz-Josefs-Höhe, punktu widokowego na wysokości 2369 m n.p.m., u stóp najwyższego szczytu Austrii, znanego jako Großglockner (3798 m n.p.m.), nad lodowcem Pasterze . Inne słynne punkty trasy to Edelweissspitze (2571 m n.p.m.), najwyższy punkt drogi, oferujący wspaniałą panoramę Alp, oraz przełęcz Hochtor (2504 m n.p.m.), znana już w Starożytności jako kluczowe przejście na transalpejskim szlaku handlowym (➤ mapka). Idea budowy drogi - jako atrakcji mającej przyciągać turystów zagranicznych - powstała w latach 20. XX wieku; sama budowa prowadzona była w latach 1930-1935. Dziś przyjeżdża tu około miliona turystów rocznie. Droga jest płatna i otwarta tylko w miesiącach letnich.

Widok z Edelweissspitze na południowy zachód; w dole droga z Fusch an der Glocknerstrasse na Fuscher Törl (2428 m), w tle z prawej Sonnenwellck (3261 m) i Fuscher Karkopf (3331 m), za Sonnenwellck schowany Grossglockner (3798 m), z lewej masyw Brennkogel (3017 m), fot. PL
Jak wspomniano przed chwilą, droga została zbudowana w latach 1930-1935. Historia projektu sięga pierwszej połowy lat 20. XX wieku, gdy Franz Wallack, inżynier z Karyntii, otrzymał zlecenie wytyczenia w Wysokich Taurach prowadzącej przez przełęcz Hochtor wysokogórskiej drogi widokowej, której głównym celem miało być przyciągnięcie do Austrii zamożnych turystów z zagranicy; nie bez znaczenia był też fakt, że podjęcie budowy drogi w sytuacji głębokiego kryzysu ekonomicznego, w jakim znalazła się Austria po I wojnie światowej, mogło dać zatrudnienie tysiącom ludzi, a skala przedsięwzięcia mogła podreperować nadszarpnięty prestiż dawnego mocarstwa.

Przebieg zaprojektowanej drogi pokrywał się mniej więcej ze znanym od Starożytności transalpejskim szlakiem handlowym (którego najwyższym punktem stanowiła wspomniana wyżej przełęcz Hochtor, położona na wysokości 2504 m n.p.m.), szczególnie intensywnie eksloatowanym począwszy od schyłku Średniowiecza. Podczas budowy drogi odkryto wiele przedmiotów z czasów przedrzymskich (w tym biżuterię i monety celtyckie), z których najstarsze pochodzą, jak się szacuje, z VI-V wieku p.n.e., rzymskich (posążek Herkulesa, fragmenty statuetek, monety) z okresu między II wiekiem p.n.e. a VI wiekiem n.e., a także liczne pozostałości związane z handlem transalpejskim od początku czasów nowożytnych. Wysokie Taury - zwłaszcza masyw górski położony między lodowcem Pasterze a rejonem dzisiejszej miejscowości Badgastein - znane były też od dawna jako tereny złotonośne, eksloatowane aż do początków XVII wieku (jeszcze w połowie XVI wieku wydobywano tu rocznie kilkaset kilogramów złota).

Grossglockner Hochalpenstrasse, Fuscher Törl (2428 m), w pobliżu Edelweissspitze (2571 m); widoczna kapliczka poświęcona pamięci robotników, którzy stracili życie podczas budowy drogi (fot. PL)
Franz Wallack miał podobno nadzieję, że drogę, po jej ukończeniu, będzie odwiedzać 120 tys. osób rocznie, ale już w 1938 roku było już prawie 400 tys. odwiedzających, a dziś stanowi jedną z największych atrakcji turystycznych Austrii, odwiedzanych rocznie przez ok. 1 mln turystów z całego świata, porównywalną z Wiedniem czy Salzburgiem.

Grossglockner Hochalpenstrasse, Fuscher Törl (2428 m), w pobliżu Edelweissspitze (2571 m); widoczna kapliczka poświęcona pamięci robotników, którzy stracili życie podczas budowy drogi (fot. PL)
Jednym z najbardziej interesujących punktów drogi jest Edelweissspitze - szczyt o wysokości 2571 m n.p.m., stanowiący najwyższy punkt Grossglockner Hochalpenstrasse. Na szczyt prowadzi utwardzona, długa na 1,5 km, kręta i miejscami bardzo stroma droga odgałęziająca się od Grossglockner Hochalpenstrasse, w pobliżu przełęczy Fuscher Törl. Ze szczytu przy dobrej widoczności można zobaczyć ok. 30 "trzytysięczników" - szczytów alpejskich o wysokości przekraczającej 3000 m. Wjazd na Edelweissspitze nie był elementem pierwotnego projektu - Wallack wybudował ten odcinek z zaoszczędzonych środków. Warto wiedzieć, że pierwotnie szczyt Edelweissspitze był nieco wyższy niż obecnie, ale został o kilka metrów obniżony podczas budowy parkingu i stojących dziś na szczycie budynków.

Grossglockner Hochalpenstrasse, zjazd z Edelweissspitze na Fuscher Törl (2428 m); w środku widoczna przy drodze kapliczka poświęcona pamięci robotników, którzy stracili życie podczas budowy drogi; w tle z prawej Grossglockner (3798 m) (w głębi), Sonnenwellck (3261 m) i Fuscher Karkopf (3331 m) (fot. PL)
Drugim kluczowym punktem drogi jest przełęcz Hochtor. Przełęcz, jako przełęcz drogowa, leży na granicy austriackich regionów Salzburga (od strony północnej) i Karyntii (od strony południowej). Granicę przekracza się w tunelu o długości 311 m, poprowadzonym pod właściwą przełęczą Hochtor (2575 m), oddzielającą masywy zwane Glocknergruppe, z najwyższym szczytem Grossglockner (3798 m) i Goldbergruppe, z najwyższym szczytem Hocharn (3254 m). Na przełęczy - korzystając z tablic informacyjnych - można zapoznać się z historią szlaku jako tradycyjnego transalpejskiego szlaku handlowego oraz z historią Hochalpenstrasse jako atrakcji turystycznej; organizowane są tu też, oprócz ekspozycji stałej, wystawy czasowe. Z parkingów po obu stronach tunelu, podobnie jak z całej drogi, rozciągają się wspaniałe widoki (w szczególności na południe, w stronę Karyntii). Jeśli jedzie się od strony Fusch an der Glocknerstrasse, od bramek w Ferleiten do przełęczy jest 26 km; jeśli jedzie się od strony Heiligenblut - 15 km.

Grossglockner Hochalpenstrasse w pobliżu Edelweissspitze (2571 m); z lewej Grossglockner (3798 m) (w głębi), Sonnenwellck (3261 m) i Fuscher Karkopf (3331 m), z prawej, z chmurką nad szczytem, Hohe Dock (3348 m) (fot. PL)
Mniej więcej w połowie drogi między przełęczą Hochtor a Heiligenblut od głównej drogi odgałęzia się w prawo (na zachód) droga prowadząca do Franz-Josefs-Höhe (bardziej oficjalnie: Kaiser-Franz-Josefs-Höhe) - ośrodka turystycznego położonego na niewielkim plateau na wysokości 2369 m n.p.m.

Grossglockner Hochalpenstrasse, odgałęzienie prowadzące do Franz-Josefs-Höhe (2369 m), fot. PL
Nazwa miejsca bierze się stąd, że w 1856 roku odwiedziła ten rejon austriacka para cesarska, Franciszek Józef I (Franz Joseph I) i cesarzowa Elżbieta. Drogę do plateau Franz-Josefs-Höhe doprowadzono w 1932 roku; sam ośrodek turystyczny, w takim mniej więcej kształcie, w jakim funkcjonuje do dzisiaj, z parkingami, lokalami gastronomicznymi, salami wystawowymi, kinem, obserwatorium im. Swarowskiego ze sprzętem do obserwowania zwierząt, a także alpinistów działających w ścianach masywu Glocknera, itp., zbudowano po roku 1981, gdy powstał Park Narodowy Wysokie Taury (Nationalpark Hohe Tauern). Z platformy widokowej rozciąga się wspaniały widok na najwyższy szczyt Austrii, Grossglocknera (3798 m n.p.m.), a także na najdłuższy w Alpach Wschodnich lodowiec, zwany Pasterze.

Grossglockner Hochalpenstrasse, odgałęzienie prowadzące do Franz-Josefs-Höhe (2369 m), z lewej masyw Grossglocknera, fot. PL, fot. PL

Grossglockner Hochalpenstrasse w sieci
The Grossglockner High Alpine Road (Grossglockner-Hochalpenstrasse) is a high mountain road in Austria, built in 1930-1935 as a scenic route. The road, named after the Grossglockner, Austria's highest mountain, leads from Bruck in the Salzach Valley in the state of Salzburg to Heiligenblut in the state of Carinthia via Fuscher Törl (2,428 m) and Hochtor Pass (2,504 m). The road has two branches, one leading to the Edelweissspitze viewpoint (2,571 m), the other to the so-called Kaiser-Franz-Josefs-Höhe (2,369 m) - a place with a panoramic view over the Grossglockner massif and the longest glacier in the eastern Alps, the Pasterze.

Inne strony

Panoramy

Fragment Grossglockner Hochalpenstrasse, między Fusch a Edelweissspitze, fot. PL

Fragment Grossglockner Hochalpenstrasse, między Edelweissspitze a Franz-Josefs-Höhe, fot. PL

Hochtor, widok z przełęczy na południe, fot. PL

Hochtor, widok z przełęczy na południe, fot. PL

Hochtor, widok z przełęczy na północ, fot. PL

Galeria zdjęć

Grossglockner Hochalpenstrasse, widok z drogi między Fusch an der Glocknerstrasse a Fuscher Törl, fot. PL
Grossglockner Hochalpenstrasse, widok z drogi między Fusch an der Glocknerstrasse a Fuscher Törl, fot. PL

Grossglockner Hochalpenstrasse, widok z drogi między Fusch an der Glocknerstrasse a Fuscher Törl, fot. PL
Grossglockner Hochalpenstrasse, widok z drogi między Fusch an der Glocknerstrasse a Fuscher Törl, fot. PL

Grossglockner Hochalpenstrasse, widok z drogi między Fusch an der Glocknerstrasse a Fuscher Törl, fot. PL
Grossglockner Hochalpenstrasse, widok z drogi między Fusch an der Glocknerstrasse a Fuscher Törl, fot. PL

Grossglockner Hochalpenstrasse, widok z drogi między Fusch an der Glocknerstrasse a Fuscher Törl, fot. PL
Grossglockner Hochalpenstrasse, Fuscher Törl, skrzyżowanie, na którym od drogi głównej odchodzi droga na Edelweissspitze; w głębi po prawej stronie drogi widać kapliczkę na przełęczy, fot. PL

Grossglockner Hochalpenstrasse, widok z drogi między Fusch an der Glocknerstrasse a Fuscher Törl, fot. PL
Grossglockner Hochalpenstrasse, widok z drogi między Fusch an der Glocknerstrasse a Fuscher Törl, fot. PL

Grossglockner Hochalpenstrasse, Fuscher Törl, skrzyżowanie, na którym od drogi głównej odchodzi droga na Edelweissspitze, fot. PL
Edelweissspitze, parking na szczycie i wieża widokowa, fot. AL

Widok z Edelweissspitze na południowy zachód; w dole droga z Fusch an der Glocknerstrasse na Fuscher Törl (2428 m), w tle z prawej Sonnenwellck (3261 m) i Fuscher Karkopf (3331 m), za Sonnenwellck schowany Grossglockner (3798 m), z lewej masyw Brennkogel (3017 m), fot. PL
Edelweissspitze, parking na szczycie, fot. AL

Edelweissspitze, parking na szczycie, fot. AL
Edelweissspitze, parking na szczycie, fot. AL

Edelweissspitze, parking na szczycie, fot. AL
Edelweissspitze, parking na szczycie, fot. AL

>
Edelweissspitze, parking na szczycie, fot. AL

Widok z Edelweissspitze na południowy zachód; w środku Sonnenwellck (3261 m) i Fuscher Karkopf (3331 m), za Sonnenwellck schowany Grossglockner (3798 m), fot. PL
Widok z Edelweissspitze; w tle z prawej masyw Brennkogel (3017 m), w dole widoczne jezioro Fuscher Lacke (2262 m) i droga na przełęcz Hochtor (2504 m), fot. AL

Widok z Edelweissspitze w stronę masywu Brennkogel (3017 m), fot. AL
Widok z Edelweissspitze na końcowe serpentyny drogi z Fusch an der Glocknerstrasse przed wjazdem na Fuscher Törl (2428 m), fot. AL

Widok z Edelweissspitze, droga na szczyt; w tle Sonnenwellck (3261 m) i Fuscher Karkopf (3331 m), za Sonnenwellck schowany Grossglockner (3798 m), fot. PL
Widok z Edelweissspitze na południe, fot. PL

Widok z Edelweissspitze na północ, w głębi Zeller See i jego otoczenie, fot. PL
Widok z Edelweissspitze na Fuscher Lacke, niewielkie jezioro położone na wysokości 2262 m, na południe od Fuscher Törl (2428 m); nad jeziorem małe muzeum "Bau der Strasse" poświęcone historii budowy Grossglockner Hochalpenstrasse, fot. PL

Widok z Edelweissspitze na południe, fot. PL
Widok z Edelweissspitze na serpentyny prowadzącej na szczyt; w głębi w dole Fuscher Lacke (2262 m) i droga na przełęcz Hochtor (2504 m), fot. PL

Widok z Edelweissspitze, droga na szczyt; w tle Sonnenwellck (3261 m) i Fuscher Karkopf (3331 m), za Sonnenwellck schowany Grossglockner (3798 m), fot. PL
Widok z Edelweissspitze na południowy zachód; w środku Sonnenwellck (3261 m) i Fuscher Karkopf (3331 m), za Sonnenwellck schowany Grossglockner (3798 m), fot. PL

Widok z Edelweissspitze; w dole droga z Fusch an der Glocknerstrasse na Fuscher Törl (2428 m), fot. PL
Widok z Edelweissspitze na południowy zachód; w dole droga z Fusch an der Glocknerstrasse na Fuscher Törl (2428 m), w tle w środku Sonnenwellck (3261 m) i Fuscher Karkopf (3331 m), za Sonnenwellck schowany Grossglockner (3798 m), fot. PL

Grossglockner Hochalpenstrasse, Fuscher Törl (2428 m), w pobliżu Edelweissspitze (2571 m); widoczna kapliczka poświęcona pamięci robotników, którzy stracili życie podczas budowy drogi, fot. PL
Widok z Edelweissspitze na południe, w tle masyw Brennkogel (3017 m); w dole z prawej serpentyny drogi z Fusch na ostatnim odcinku przed Fuscher Törl, z lewej Fuscher Lacke i droga na przełęcz Hochtor, fot. PL

Grossglockner Hochalpenstrasse między Fuscher Törl a Hochtor, w pobliżu Fuscher Lacke, niewielkiego jeziora położonego na wysokości 2262 m, nad jeziorem małe muzeum "Bau der Strasse" poświęcone historii budowy drogi), fot. PL
Grossglockner Hochalpenstrasse między Fuscher Lacke a przełęczą Hochtor; widok w stronę Fuscher Törl i drogi prowadzącej na szczyt Edelweissspitze, fot. PL

Grossglockner Hochalpenstrasse, widok z odcinka drogi między między Fuscher Lacke a przełęczą Hochtor, fot. PL
Grossglockner Hochalpenstrasse, widok z odcinka drogi między między Fuscher Lacke a przełęczą Hochtor, fot. PL

Grossglockner Hochalpenstrasse, widok z odcinka drogi między między Fuscher Lacke a przełęczą Hochtor, fot. PL
Grossglockner Hochalpenstrasse, widok z odcinka drogi między między Fuscher Lacke a przełęczą Hochtor, fot. PL

Grossglockner Hochalpenstrasse, widok z odcinka drogi między między Fuscher Lacke a przełęczą Hochtor, fot. PL
Grossglockner Hochalpenstrasse, widok z odcinka drogi między między Fuscher Lacke a przełęczą Hochtor, fot. PL

Hochtor, tunel pod przełęczą, wjazd od strony Karyntii, fot. PL
Hochtor, widok z przełęczy na południe, fot. PL

Hochtor, widok z okolic południowego wjazdu do tunelu, fot. PL
Hochtor, widok z okolic południowego wjazdu do tunelu, fot. PL

Hochtor, widok z przełęczy na południe, fot. PL
Hochtor, parking przy południowym wjeździe do tunelu, fot. PL

Hochtor, widok z przełęczy z okolic północnego wjazdu do tunelu, fot. PL
Hochtor (2504 m), widok z przełęczy z okolic północnego wjazdu do tunelu, fot. PL

Grossglockner Hochalpenstrasse, dojazd do Franz-Josefs-Höhe, z lewej masyw Grossglocknera, fot. PL
Grossglockner Hochalpenstrasse, dojazd do Franz-Josefs-Höhe, fot. PL

Grossglockner Hochalpenstrasse, dojazd do Franz-Josefs-Höhe, fot. PL
Grossglockner Hochalpenstrasse, dojazd do Franz-Josefs-Höhe, fot. PL

Grossglockner Hochalpenstrasse, dojazd do Franz-Josefs-Höhe, fot. PL
Grossglockner Hochalpenstrasse, w pobliżu Franz-Josefs-Höhe (2369 m); na zdjęciu Alpincenter Glocknerhaus, fot. PL

Franz-Josefs-Höhe, turyści na tarasie widokowym, fot. PL
Grossglockner (3798 m) widziany z Franz-Josefs-Höhe, fot. PL

Franz-Josefs-Höhe, w głębi Grossglockner (3798 m), fot. PL
Franz-Josefs-Höhe, widok z tarasu widokowego na Grossglocknera i lodowiec Pasterze, fot. PL

Dojazd do Franz-Josefs-Höhe, z lewej Grossglockner (3798 m), fot. PL
Dojazd do Franz-Josefs-Höhe, w głębi Johannisberg, fot. PL

Franz-Josefs-Höhe, widok na Grossglocknera (3798 m) z lewej, Pasterze i Johannisberg (3453 m) w głębi; z lewej stacja kolei linowej (zjazd na lodowiec), z prawej taras widokowy, fot. PL
Widok z Franz-Josefs-Höhe, fot. PL

Johannisberg (3453 m), fot. PL
Franz-Josefs-Höhe, świstak w pobliżu tarasu widokowego, fot. PL

Grossglockner Hochalpenstrasse, wodospady w pobliżu Franz-Josefs-Höhe, fot. PL
Grossglockner Hochalpenstrasse, wodospady w pobliżu Franz-Josefs-Höhe, fot. PL

Grossglockner Hochalpenstrasse, między Hochtor a Franz-Josefs-Höhe, widok na południe, fot. PL
Grossglockner Hochalpenstrasse, dojazd do Fuscher Lacke z południa, fot. PL

Grossglockner Hochalpenstrasse, parking nad Fuscher Lacke, niewielkim jeziorem położonym na wysokości 2262 m, nad jeziorem widoczne małe muzeum "Bau der Strasse" poświęcone historii budowy drogi, fot. PL
Grossglockner Hochalpenstrasse, Fuscher Lacke, niewielke jezioro położone na wysokości 2262 m na południe od Fuscher Törl (2428 m), nad jeziorem widoczne małe muzeum "Bau der Strasse" poświęcone historii budowy drogi), fot. PL

Grossglockner Hochalpenstrasse, Fuscher Törl (2428 m), w pobliżu Edelweissspitze (2571 m); widoczna kapliczka poświęcona pamięci robotników, którzy stracili życie podczas budowy drogi, fot. PL
Grossglockner Hochalpenstrasse, zjazd z Edelweissspitze (2571 m) na Fuscher Törl (2428 m), fot. PL

Grossglockner Hochalpenstrasse, między Fusch an der Glocknerstrasse a Fuscher Törl, budynek muzeum przyrodniczego -Alpine Naturschau, fot. PL
Grossglockner Hochalpenstrasse, Fuscher Törl, skrzyżowanie, na którym od drogi głównej odchodzi droga na Edelweissspitze, fot. PL