Uwaga. Stosujemy pliki cookies. Więcej informacji.

Pont du Gard

Francja, Oksytania (➤ mapka)(➤ mapka)
Pont du Gard - to dobrze zachowany odcinek rzymskiego akweduktu zaopatrującego w wodę miasto Nîmes ze źródeł w Uzès , w regionie Oksytania, w departamencie Gard, 27 km na zachód od Awinionu Najlepszy dojazd - od autostrady A9 (E15) na odcinku między Orange a Nîmes (zjazd Remoulins) (➤ mapka)(➤ mapka). Pont du Gard uważany jest za jedną z największych atrakcji w regionie, przyciągającą podobno corocznie ok. 2 mln turystów.

Cały akwedukt, o długości około 50 km i całkowitym spadku 17 m, składający się z szeregu tuneli i mostów, zbudowany z bloków kamiennych bez użycia zaprawy, powstał prawdopodobnie w połowie I wieku n.e. Przez długi czas uważano co prawda, że został zbudowany w latach 26 p.n.e.- 16 p.n.e., za panowania Augusta, na polecenie Marka Wipsaniusza Agrypy, polityka i dowódcy wojskowego, zięcia cesarza - i takie informacje można znaleźć w wielu źródłach. Nowsze badania jednak sugerują, że budowa trwała ok. 15 lat, między 40 a 60 rokiem n.e., a więc raczej w czasie panowania cesarza Klaudiusza.

PONT DU GARD
widok od południa
fot. PL
Do naszych czasów zachowało się kilka fragmentów akweduktu; odcinek zwany Pont du Gard jest najbardziej znany, najbardziej widowiskowy i bodaj najlepiej zachowany. Jest trzypiętrową arkadą o długości 270 m i wysokości 49 m; w dolnej kondygnacji ma 6 łuków, w środkowej - 11, a w najwyższej, gdzie umieszczony został kanał prowadzący wodę - 35. Szacuje się, że akwedukt dostarczał do zbiornika w Nîmes ok. 20 tysięcy m3 wody dziennie (według innych szacunków - nawet ok. 40 tysięcy m3).

PONT DU GARD
środkowa kondygnacja
fot. PL


Akwedukt funkcjonował sprawnie do IV wieku, później, źle konserwowany, stopniowo tracił drożność, tak iż w IX wieku (a według nowszych badań już w VI wieku) przestał pełnić swoją pierwotną funkcję. W Średniowieczu i poźniej środkowa kondygnacja akweduktu używana była jako most; w połowie XVIII wieku most drogowy został dobudowany na najniższym piętrze - ale już od XVI wieku doceniano wyjątkową wartość budowli i wielokrotnie, m.in. w XVIII wieku, a poźniej w XIX wieku, za panowania Napoleona III, podejmowano prace konserwtorskie; obecnie Pont du Gard jest wyłącznie atrakcją turystyczną i nie pełni żadnych funkcji użytkowych.

Do Pont du Gard można dojechać z obu stron, od północy i od południa (dokładniej - od północnego zachodu lub od południowego wschodu); stosunkowo niedaleko samego akweduktu są duże (ale mimo to w sezonie zwykle zatłoczone) parkingi, od których ostatni odcinek trzeba przejść pieszo.


Galeria zdjęć

PONT DU GARD
dojście od strony północnej
fot. AL
PONT DU GARD
fot. AL
PONT DU GARD
dojście od strony północnej
fot. AL
PONT DU GARD
fot. PL

PONT DU GARD
fot. AL
PONT DU GARD
fot. AL
PONT DU GARD
dojście od strony północnej
fot. AL
PONT DU GARD
dojście od strony północnej
fot. PL

PONT DU GARD
fot. AL
PONT DU GARD
Gard (Gardon) powyżej Pont du Gard
fot. AL
PONT DU GARD
dojście od strony północnej
fot. PL
PONT DU GARD
dojście od strony północnej
fot. AL

PONT DU GARD
fot. PL
PONT DU GARD
środkowa kondygnacja
fot. AL
PONT DU GARD
środkowa kondygnacja
fot. AL
PONT DU GARD
fot. AL

PONT DU GARD
fot. PL
PONT DU GARD
kanał prowadzący wodę
fot. PL
PONT DU GARD
Gard (Gardon) powyżej Pont du Gard
fot. AL
PONT DU GARD
kanał prowadzący wodę
fot. PL