Galeria zdjęć
W wielu przewodnikach Chur jest nazywany "najstarszym miastem Szwajcarii" - co ma mieć uzasadnienie w tym, że tereny, na których leży dzisiejszy Chur, były, jak wynika z badań archeologicznych, nieprzerwanie zamieszkałe co najmniej od początku trzeciego (a według niektórych źródeł - nawet czwartego) tysiąclecia p.n.e. W czasach starożytnych tereny te, zamieszkałe prze Retów (których potomkami mają być osoby należące do niewielkiej mniejszości narodowej w dzisiejszej Szwajcarii i północnych Włoszech, mówiącej wywodzącym się z łaciny językiem retoromańskim), zostały podbite przez Rzymian i przez pewien czas miały status prowincji rzymskiej, w której osada Curia Rhaetorum (dzisiejszy Chur) była jednym z ośrodków administracyjnych (a według niektórych źródeł od przełomu III i IV wieku nawet stolicą jednej z dwu części, na które Recja został wówczas podzielona).
Prawdopodobnie już w IV wieku Chur stał się siedzibą chrześcijańskiego biskupstwa (jednego z pierwszych na północ od Alp); pierwsze wzmianki o nim pochodzą z połowy V wieku. Po upadku Zachodniego Cesarstwa Rzymskiego rejon Churu należał przez pewien czas do królestwa Ostrogotów, a w VI wieku znalazł się pod kontrolą Franków. W X wieku Chur ucierpiał w wyniku najazdów Węgrów, a potem Saracenów, później jednak zaczął się dla miasta dobry okres rozwoju, co w znacznym stopniu było związane z korzystnym położeniem miasta na trasie jednej z najważniejszych szlaków handlowych łączących północ z południem Europy, w pobliżu kilku ważnych alpejskich przełęczy. W XII wieku biskup Churu otrzymał od ówczesnego cesarza tytuł książęcy i liczne przywileje.
W XIII wieku miasto, liczące już ponad 1000 mieszkańców, zostało otoczone murami obronnymi. Na początku drugiej połowy XIV wieku, w celu przeciwstawienia się władzy biskupów, a także rosnącym w siłę Habsburgom, próbujących podporządkować sobie tereny dawnej Recji, założony został związek wolnych gmin regionu, zwany Gotteshausbund, w którym Chur był głównym miastem i miejscem, gdzie przedstawiciele gmin zbierali się na narady. Pod koniec XIV wieku powstał drugi taki związek, Grauer Band, a kilkadziesiąt lat później trzeci - Zehngerichtenbund. W 1471 roku związki te zawarły sojusz tworząc tzw. Freistaat der Drei Bünde, zalążek dzisiejszej Gryzonii. Państwo to, którego ustrój i zachowanie wobec zewnętrznych podmiotów politycznych określała specjalna konstytucja, przetrwało do czasów napoleońskich, by w 1803 roku stać się kantonem Konfederacji Szwajcarskiej, znanym dziś jako Gryzonia (niem. Graubünden, fr. Grisons, wł. Grigioni, retorom. Grischun).
Ważnym wydarzeniem w historii miasta był tragiczny pożar, który 27 kwietnia 1464 roku zniszczył jego znaczną część; do odbudowy Churu w znacznym stopniu przyczynili się napływowi niemieccy rzemieślnicy, co z kolei miało istotne znaczenie dla zmiany dominującego w mieście i regionie języka, którym pierwotnie był retoromański - dziś dla ok. 80% ludności językiem ojczystym jest niemiecki, podczas gdy językiem retoromańskim mówi ok. 5% (podobnie jak włoskim). Drugim ważnym wydarzeniem historycznym było przyjęcie przez miasto, w XVI wieku, Reformacji - wtedy m.in. jeden z najważniejszych kościołów Churu, kościół św. Marcina (Martinskirche) został przejęty przez protestantów, chociaż miasto pozostało i pozostaje do dziś siedzibą diecezji rzymskokatolickiej, z katedrą Wniebowstapienia NMP (Kathedrale St. Maria Himmelfahrt) jako kościołem episkopalnym.
Chur leży na prawym brzegu Renu , w miejscu, gdzie Ren, przypływający tu z południowego zachodu, skręca na północ, w stronę Jeziora Bodeńskiego, i gdzie wpada do niego, jakieś 2,5 km na północny zachód od centrum starego miasta, rzeka Plessur (➤ mapka)(➤ mapka). Miasto jest ważnym wezłem kolejowym i drogowym. Jak wspomniano, w pobliżu Churu biegnie wzdłuż Renu autostrada 13, a przez centrum przechodzi droga szybkiego ruchu 3 prowadząca na południe w stronę przełęczy Julierpass i Górnej Engadyny (w centrum mmiasta droga ta nosi nazwę Grabenstrasse, na północ od Grabenstrasse - Masanserstrasse , a na południe od rzeki - Malixerstrasse . Markerem oznaczony jest główny dworzec kolejowy Churu, obsługujący zarówno Szwajcarskie Koleje Federalne (Schweizerische Bundesbahnen - SBB), jak zabytkowe Koleje Retyckie (Rhätische Bahn) - Chur jest w szczególności jednym z punktów końcowych słynnej linii kolejowej znanej jako Bernina Express (łączącej Chur z Tirano we Włoszech, via Sankt-Moritz i przełęcz Berninapass), uważanej za jedną z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Europie.
Stare Miasto (Altstadt), z licznymi dobrze zachowanymi budynkami z XVI-XVIII wieku, rozciąga się mniej więcej między oznaczonym markerem skrzyżowaniem prowadzącej od głównego dworca kolejowego Bahnhofstrasse z Grabenstrasse (znanym jako Postplatz), położonym na wzgórzu zespołem sakralnym z katedrą i Pałacem Biskupim (Bischöfliche Schloss), oraz rzeką Plessur . Katolicka katedra pod wezwaniem Wzniebowzięcia NMP (Kathedrale St. Maria Himmelfahrt) pochodzi z XII-XIII wieku (konsekracja wschodniej części świątyni z ołtarzem głównym miała miejsce w 1178 roku). We wnętrzu warto zwrócić uwagę na obecny ołtarz główny z końca XV wieku, z cennym tryptykiem Jakoba Russa (którego dziełem jest też nagrobek biskupa Ortileba von Brandis), oraz liczne inne dzieła sztuki gotyckiej (m.in. malowidła ścienne w kaplicy chrzcielnej i sakramentarium) i romańskiej (m.in. w krypcie). Barokowy Pałac Biskupi, stojący na północ od katedry, pochodzi z pierwszej połowy XVIII wieku.
W pobliżu Postplatz, na północ od Grrabenstrasse, znajduje się jedno z ważniejszych muzeów Churu, Bündner Kunstmuseum - muzeum sztuki mieszczące się w neorenesansowej willi zbudowanej w drugiej połowie XIX wieku. Ekspozycja stała poświęcona jest przede wszystkim artystom szwajcarskim; muzeum organizuje też wystawy czasowe. Markerem oznaczone jest - położone w odległości ok. 500 m na północny wschód od Bündner Kunstmuseum, przy Masanserstrasse - muzeum przyrodnicze, Bündner Naturmuseum.
Na tyłach kościoła św. Marcina, przy drodze prowadzącej od placu św. Marcina do katedry, stoi XVII-wieczny budynek mieszczący bodaj najbardziej interesujące muzum Churu - Muzeum Retyckie (Rätisches Museum), poświęcone historii i kulturze regionu, od czasów państwa Retów i Recji jako prowincji rzymskiej do naszych czasów.
Z innych interesujacych miejsc w Churze warto ponadto wymienić położony w północnej części Starego Miasta i otoczony budynkami mieszczącymi siedzibę władz kantonu plac znany jako Regierungsplatz (z obeliskiem zwanym Vazerol-Denkmal i upamiętniającym zjednoczenie w 1471 roku zjednoczenie trzech związków wolnych gmin dzisiejszej Gryzonii) oraz okolice jednej z głównych ulic handlowych Churu, Obere Gassse, prowadzącej od placu św. Marcina na zachód, w stronę bramy miejskiej (Obertor ) i głównego w mieście mostu na rzece Plessur. Mając w Churze nieco więcej czasu można też podejść do kościoła św. Luziusa (St. Luzi), z wieżą z charakterystycznym dwuspadowym dachem i wartą zobaczenia kryptą romańską.
Turystyka w najbliższych okolicach Churu, zarówno w lecie, jak w zimie, związana jest z płaskowyżem Brambrüesch, położonym w gminie Churwalden na wysokości ok. 1600 m n.p.m. Można się tu dostać z Churu działającą cały rok kolejką linową (Bergbahnen Chur-Dreibündenstein AG) której dolna stacja, położona niedaleko Obertor, oznaczona jest markerem , zaś górna stacja - markerem (można też na płaskowyż wjechać szosą z miejscowości Mali ).
W zimie rejon Brambrüesch staje się ośrodkiem narciarskim (Skigebiet Brambrüesch/Dreibündenstein), oferującym kilka wyciągów i ok. 20 km tras o różnym stopniu trudności, położonych na wysokości od 1170 do 2160 m n.p.m.. Spędzając urlop zimowy w Churze można też w czasie nie dłuższym niż godzina dotrzeć do parudziesięciu innych dużo większych niż Brambrüesch/Dreibündenstein ośrodków narciarskich, choćby do Flims na zachodzie, Arosy na południowym wschodzie (tereny Arosy są od niedawna połączone z terenami Lenzerheide), a także rejonu Davos czy nawet Sankt Moritz.