Ararat jest zaliczany do stratowulkanów, choć nie posiada krateru. Powyżej 4100 m góra zbudowana jest ze skał magmowych pokrytych czapą wiecznego lodu. Uważa się, że wulkan jest co najmniej od 4 tysięcy lat nieczynny: pod warstwą materiału piroklastycznego znaleziono podobno artefakty z epoki brązu i ludzkie szczątki, natomiast nie ma żadnych danych o aktywności wulkanu w czasach historycznych. Wiadomo, że w rejonie Araratu doszło do wielkiego trzęsienia ziemi w 1840 roku, gdy zniszczona została m.in. część północnego zbocza wraz ze znajdującą się na nim wioską i klasztorem.
Za czasów Imperium Osmańskiego region Araratu był regionem styku trzech wielkich imperiów, rządzonych przez cara w Rosji, sułtana w Turcji i szacha perskiego; tereny wokół Araratu były jednak zamieszkałe głównie przez Ormian. Po tzw. "rzezi Ormian" w 1915 roku, a później w wyniku I wojny światowej oraz działań militarnych i politycznych, które bezpośrednio po niej nastąpiły, ludność ormiańską zastąpiła napływowa ludność turecka i kurdyjska, a cały masyw Araratu znalazł się w granicach Republiki Turcji, graniczącej z Persją (później zwaną Iranem) oraz ze Związkiem Radzieckim, w którego skład wchodziła zarówno Armenia (najpierw jako część tzw. Zakaukaskiej Federacyjnej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej, a poźniej jako samodzielna republika), jak Azerbejdżan. Po rozpadzie Związku Radzieckiego ponownie pojawiła się granica turecko-armeńska, a z drugiej strony - granica między Turcją a Azerbejdżanem. Marker oznacza miejsce, gdzie stykają się terytoria Turcji, Armenii i eksklawy Azebejdżanu, a marker - miejsce, gdzie stykają się terytoria Turcji, eksklawy Azerbejdżanu i Iranu. Oba punkty są od siebie odległe o zaledwie 8 km, rozdzielone wąskim pasem ziemi tureckiej, którym do Azerbejdżanu biegnie droga E99.
Ararat i Armenia
- Góra Ararat, dziś w Turcji, od niepamiętnych czasów leżała w centrum terenów zamieszkałych głównie przez Ormian (nawet jeśli politycznie byli podporządkowani temu lub innemu mocarstwu) i odgrywała nadzwyczaj ważną rolę w ich kulturze (porównywaną z rolą Olimpu w mitologii i kulturze greckiej), pozostając do dziś symbolem ich państwa i narodowej tożsamości (co oczywiście nie jest dobrze przyjmowane z tureckiego punktu widzenia). Wizerunek góry, zwanej przez Ormian "Masis" [Մասիս], odległej o niecałe 60 km od stolicy Armenii, Erewania , przy dobrej pogodzie stamtąd dobrze widocznej, jest elementem herbu państwowego Armenii; widnieje też na armeńskich banknotach, znaczkach pocztowych, itp.
Wspinaczka na Ararat
- Pierwszego wejścia na Ararat, 9 października 1829 roku, drogą północno-zachodnią, od klasztoru św. Jakuba (całkowicie później zniszczonego w wielkim trzęsieniu ziemi w 1840 roku), dokonali Friedrich Parrot (1767–1852), uczony niemieckiego pochodzenia, działający w guberni inflanckiej Rosji carskiej, pierwszy rektor uniwersytetu w Dorpacie (dziś: Tartu w Estonii) i Chaczatur Abowian (1809-1848), słynny ormiański pisarz, poeta, etnograf i działacz społeczny.
Wspinaczka na Ararat nie uchodzi za trudną, choć wymaga dobrej kondycji, odpowiedniego ubrania i wyposażenia, a także doświadczenia w pokonywaniu śnieżnych zboczy. Za najłatwiejszą drogę uważa się drogę od południa, na którą najlepiej wybierać się późnym latem i którą na ogół można przejść w trzy lub cztery dni (korzystając z wyznaczonych na trasie obozowisk, jednym na wysokości 3200 m, drugim na wysokości 4200 m). Konieczne jest uzyskanie odpowiedniego zezwolenia i wynajęcie uprawnionego przewodnika tureckiego. Należy też pamiętać, że cały region, z różnych powodów, nie należy do najbezpieczniejszych - lepiej więc iść na Ararat przyłączając się do większej zorganizowanej grupy.
Ararat i arka Noego
- Według jednej z interpretacji Biblii, dominującej w tradycji zachodniej, a zwłaszcza według opartej na tej tradycji uproszczonej opinii powszechnej, górę Ararat można identyfikować z miejscem, w którym miała osiąść podczas potopu tzw. arka Noego (Księga Rodzaju 6-8). Warto wiedzieć, że nie ma podstaw do tak jednoznacznej identyfikacji tego miejsca: w Księdze Rodzaju mówi się o "górach Araratu" lub nawet jeszcze ogólniej o "górach Armeńskich" (np. w wydaniu Pisma Świętego w przekładzie Wujka, Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 1962, s. 18). We wschodnich tradycjach interpretacji Biblii (również w tradycji armeńskiej), a także w islamie, wskazywano i wskazuje się na inne niż Ararat miejsca; z drugiej strony warto pamiętać, że opowieść o potopie występowała również w innych, nie-abrahamowych religiach, gdzie miejscem zatrzymania się odpowiednika arki Noego były np. Himalaje. Ale, oczywiście, nie ma przeszkód, by wierzyć w interpretację wspomnianą na początku - i zresztą, jak się wydaje, dla wielu turystów ta właśnie interpretacja była jednym z głównych motywów skłaniających do podjęcia wyprawy na szczyt.