Galeria zdjęć
Nie ma pewności co do pochodzenia Elymów. Według większości źródeł najprawdopodobniej przybyli z Anatolii przez północną Afrykę (Grecy uważali ich za uciekinierów z Troi), wymieszali się z zamieszkującymi środkową Sycylię Sykanami i następnie ulegli częściowo wpływom kultury greckiej - o czym świadczy choćby fakt rozpoczęcia budowy doryckiej świątyni w zasadniczo nie-greckim mieście.
Od początku istnienia Segesta, walcząc o niezależność polityczną, była w konflikcie z jednej strony z Selinuntem, z drugiej strony z Syrakuzami, wchodząc w różne koalicje i uczestnicząc w kolejnych wojnach. Przypuszcza się, że właśnie z powodu wojen świątynia w Segeście nigdy nie została ukończona. W połowie III wieku p.n.e. miasto przeszło pod władzę Rzymian, którzy, z uwagi na rzekomo analogiczne, trojańskie pochodzenie, mimo długiej tradycji pozostawania przez Segestę w koalicji z Kartaginą, potraktowali Elymów z szacunkiem i życzliwością, nadając Segeście status wolnego miasta i zwalniając jego mieszkańców z podatków.
W V wieku Segesta została zniszczona przez Wandali - i nigdy nie wróciła do dawnej świetności. Pozostała niewielka osada, poźniej zasiedlona przez pewien czas, jeszcze podczas panowania Normanów, przez Arabów (w pobliżu normańskiego zamku zaleziono m.in. pozostałości meczetu z XII wieku). W drugiej połowie XIII wieku miasto prawdopodobnie przestało istnieć, całkowicie opuszczone przez mieszkańców.
Na zboczach Monte Barbaro zachowały się ślady zabudowy miejskiej starożytnej Segesty, resztki fortyfikacji i ruiny pochodzącego z połowy III w. p.n.e. teatru. Z teatru, mogącego pomieścić na widowni ponad 3000 osób, rozciąga się daleki widok w kierunku Castellamare del Golfo.
Informacje dodatkowe
- 20 kwietnia 1787 roku odwiedził Segestę Goethe w ramach swej wielkiej włoskiej wyprawy - Grand Tour - w latach 1786-1788.