Zermatt leży w niemieckojęzycznej części kantonu Valais / Wallis, na południowym końcu doliny Mattertal (jednej z dolin bocznych wielkiej doliny Rodanu), w kotlinie prawie całkowicie otoczonej najwyższymi szczytami Alp Szwajcarskich.
Do połowy XIX wieku Zermatt było niewielką wioską górską, z rolnictwem i pasterstwem stanowiącym główne zajęcia mieszkańców. Wydarzeniem, które spowodowało, że miejscowość stała się sławna, było zdobycie, 14 lipca 1865 roku, Matterhornu - jako jednego z najpóźniej zdobytych szczytów alpejskich - przez siedmioosobowy zespół zorganizowany przez angielskiego alpinistę Edwarda Whympera, który już wcześniej podejmował nieudane próby wejścia na szczyt, uchodzącego, być może z powodu groźnego wyglądu, za niedostępny.
Najbardziej bodaj znanym z urządzeń turystycznych w Zermatt jest wspomniana wyżej kolejka zębata, zwana Gornergratbahn, która ze stacji dolnej w Zermatt (usytuowanej w pobliżu głównego dworca kolejowego ) wywozi turystów, przez Findeln , Riffelalp , Riffenberg i Rotenboden , w pobliże obserwatorium astronomicznego na szczycie Gornergrat (3135 m n.p.m.). Przejazd trwa niewiele dłużej niż pół godziny, stacja docelowa (i hotel) leży na wysokości 3089 m n.p.m., a z platformy widokowej rozciąga się niezrównany widok obejmujący ponad 20 czterotysięczników, w tym Matterhorn i masyw Monte Rosa.
Jak wspomniano wyżej, Zermatt kojarzy się przede wszystkim ze wspinaczką i narciarstwem.
Co się tyczy wspinaczki, to oczywiście najambitniejszym wyczynem dla każdego, kto znajdzie się w Zermatt, byłoby wejście na Matterhorn. Standardowa droga prowadzi przez Schwarzsee (dokąd można dojechać), schronisko Hörnli (na wysokości 3260 m n.p.m.) - i dalej północno-wschodnią granią, zwaną Hörnli Grat (którą szedł też Whymper); jest to jednak przedsięwzięcie tylko dla osób w doskonałej kondycji, z odpowiednim doświadczeniem, odpowiednim przygotowaniem do wyprawy, i (jeśli się nie jest profesjonalistą) w towarzystwie miejscowego przewodnika (trzeba się tu liczyć ze sporym wydatkiem). Podobne warunki dotyczą wyprawy na Monte Rosa, gdzie standardowa droga prowadzi przez schronisko Monte Rosa położone na wysokości 2795 m n.p.m. (tu z kolei można dojechać do stacji Rotenboden na wysokości 2815 m n.p.m. kolejką na Gornergrat). Za stosunkowo najłatwiejszy do zdobycia szczyt w masywie Monter Rosa uchodzi Breithorn - głównie dlatego, że korzystając z kolejek górskich można wyjechać, jak wspomniano wyżej, aż na Klein Matterhorn, na wysokość 3820 m n.p.m., skąd w ciągu 2 godzin można wyjść na szczyt.
Można bowiem w rejonie Zermatt wybrać sie na jedną z wielu możliwych wycieczek dostępnych praktycznie dla każdego (choć niektóre też wymagają dobrej kondycji, a niekiedy nawet pomocy miejscowego przewodnika): należą do nich np. Gornerschlucht, czyli nadzwyczaj malowniczy przełom rzeki Gornervisp (przysiółek Blatten, kwadrans spaceru od centrum), słynny Gletscher-Palast, czyli położona na wysokości 3883 m n.p.m., w pobliżu szczytu Klein Matterhorn , grota lodowa, do której można się dostać windą ze stacji Matterhorn Glacier Paradise, lub (po drodze na Klein Matterhorn) jezioro górskie Schwarzsee ze stojącą nad nim kaplicą "Maria zum Schnee"; warto też zobaczyć inne jeziora w okolicach Zermatt, takie jak np. Riffelsee (w okolicy Rotenboden, poniżej Gornergrat), Leisee (niedaleko Sunnegga), Grindjisee , Grünsee czy Stellisee .
ZERMATT
stok narciarski między Gornergratem (3135 m) a Matterhornem (4478 m)widok z Klein Matterhorn (3883 m)
fot. JD
W przewodnikach opisujących Zermatt i okolice wyróżnia się na ogół trzy główne tereny narciarskie:
- stoki położone na wschód od Zermatt: Sunnegga - Blauherd - Rothorn ,
- stoki położone na południowy wschód od Zermatt, w stronę szczytów Gornergrat i Stockhorn
- rejon przełęczy Theodulpass - stoki po stronie szwajcarskiej (rejon zwany "Matterhorn glacier paradise und Schwarzsee", na północ od przełęczy, w stronę Stockener Steg i Furi ) oraz stoki po stronie włoskiej, w stronę miejscowości Breuil-Cervnia i Valtournenche .
Tuż obok kościoła, na Kirchplatz, znajduje się wejście do interesującego (a obowiązkowego dla każdego, kto interesuje się tematyką górską i historią alpinizmu) muzeum alpejskiego - Matterhorn Museom , mieszczącego się w podziemiach dawnego kasyna. Można w nim zobaczyć m.in. eksponaty związane z historią pierwszego wejścia na Matterhorn, ale także np. jeden z dwóch kamieni przyniesionych ze szczytu Matterhornu przez pierwszego astronautę szwajcarskiego, Claude'a Nicolliera (który uczestniczył w misji kosmicznej w roku 1993) - drugi z tych kamieni został podobno odniesiony na wierzchołek.
W Zermatt nie ma samochodów; mogą tu wjeżdżać tylko pojazdy uprzywilejowane oraz rezydenci (którzy, wyposażeni w specjalne zezwolenia, mogą parkować na północnych obrzeżach miejscowości). Cały transport w Zermatt oparty jest na pojazdach elektrycznych - oraz konnych.
Najbliższą miejscowością, do jakiej można dojechać samochodem, jest Täsch (skądinąd doskonałe miejsce dla amatorów narciarstwa biegowego, z licznymi, łatwymi i trudnymi trasami w pobliżu i licznymi wypożyczalniami sprzętu), położone 7 km na północ od Zermatt, gdzie można zostawić samochód na jednym z dużych parkingów. Między Täsch a Zermatt funkcjonuje wahadłowy transport kolejowy (pociągi odjeżdżają co 20 minut, przejazd trwa 12 minut). Oczywiście można przyjechać do Zermatt bezpośrednio z Visp lub Brig (pociągi chodzą mniej więcej co godzinę), bez konieczności przesiadania się w Täsch (➤ mapka)(➤ mapka).
GORNERGRAT
(3135 m)od lewej: Breithorn (4164 m), Klein Matterhorn (3883 m), po prawej przełęcz Theodulpass (3925 m)
fot. PL
GORNERGRAT
(3135 m)po lewej: Monte Rosa (4634 m), w środku Lyskamm (4527 m), po prawej Castor (4223 m)
fot. PL
Kolarstwo górskie
- Okolice Zermatt stanowią doskonały teren dla uprawiania kolarstwa górskiego. W Zermatt i w Täsch są wypożyczalnie sprzętu, łatwo też o mapy z trasami rowerowymi (np. w biurze informacji turystycznej w pobliżu stacji kolejowej w Zermatt). Prawie wszystkie koleje górskie wszystkich typów dopuszczają przewóz rowerów (choć na ogół za dodatkową opłatą).
Glacier Express
- Szczególną atrakcją jest tzw. Glacier Express - pociąg kursujący między Zermatt a słynnym kurortem i ośrodkiem narciarskim Sankt Moritz, położonym na wysokości ok. 1800 m n.p.m. w kantonie Gryzonia. Przejazd, w specjalnych wagonach pozwalających na oglądanie zachwycających widoków we wszystkich kierunkach, trwa 7 godzin (po drodze 91 tuneli i 291 mostów) i dostarcza niezwykłych wrażeń.